Monday 6 April 2015

Hotel, restoran mesti batal service charge

Service charge dibatalkan di seluruh Malaysia
  • Berkuat kuasa serta merta KPDNKK mengarahkan semua hotel dan restoran di seluruh Malaysia supaya membatalkan `service charge’ atau caj perkhidmatan kepada pengguna.
  • Langkah itu perlu bagi mengurangkan pelbagai beban yang ditanggung oleh rakyat selepas kehadiran GST yang dilaksanakan dalam kerumitan, kelam kabut dan kekeliruan di kalangan peniaga dan pengguna.
  • Jika premis yang disebutkan itu engkar arahan, pengguna perlu laporkan kepada KPDNKK dan mereka akan dikenakan tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan atau Akta Perihal Dagangan atau Akta Perlindungan Pengguna.
  • Namun jika pengusaha hotel dan pemilik restoran masih tetap mahu mengenakan `service charge' itu atas dasar kebebasan hak berniaga, mereka mesti pamerkan notis kepada pelanggan. Ini membolehkan pengguna membuat pilihan untuk berkunjung ke hotel atau restoran berkenaan atau tidak.
  • Keputusan ini dibuat di peringkat kementerian dan akan dilaksanakan sehingga satu polisi baharu diperkenalkan oleh kerajaan. Tindakan itu diambil berikutan tiada badan khusus mengawal selia pelaksanaan cukai perkhidmatan di Malaysia sehingga menimbulkan kekeliruan dalam kalangan pengguna.
  • Sebelum ini pengguna terasa tertekan apabila hotel dan restoran mengenakan beberapa caj sekaligus iaitu `service charge', `government tax' dan GST. Amat mengejutkan apabila mendapati kesemua caj itu melebihi 20 peratus daripada kos yang perlu dibayar oleh pengguna.
  • Apabila ditanya, pengusaha hotel dan restoran berkata mereka berhak mengenakan beberapa caj yang difikirkan perlu kerana tiada perundangan menyekatnya. Isu ini sudah lama berlaku dan ia semakin dibebankan dengan kehadiran GST.
  • Lantaran itu KPDNKK membuat pengumuman mengenai larangan hotel dan kedai makan mengenakan caj berkenaan sehingga satu peraturan digubal dan dilaksanakan kelak.
  • Namun hakikatnya hotel dan restoran tidak menghiraukan mana-mana arahan KPDNKK yang masih belum digubal sebagai perundangan. Malahan ada premis secara sengaja mempamerkan notis kecil di penjuru kaunter yang mana pelanggan tidak dapat melihatnya.
  • Inilah sebenarnya yang berlaku apabila arahan kerajaan tidak dipedulikan oleh golongan peniaga. Keuntungan maksima menjadi keutamaan tanpa mengambil kira bebanan ke atas pengguna.

No comments:

Post a Comment