Thursday, 19 December 2013

Semua `panas baran' bila kadar tol naik

TOL SESAK
  • MAHU atau tidak, kita harus mengakui perkara yang membabitkan hal-hal kenaikan harga barangan atau perkhidmatan sememangnya cukup sensitif di hati rakyat. Senang cakap, rakyat cukup pantang mendengar harga barangan naik.
  • Sebabnya, begitu ramai pengguna yang berpendapatan rendah dan sederhana di negara ini. Mereka inilah yang terpaksa menanggung bebannya apabila berlakunya sebarang kenaikan barangan keperluan mahupun perkhidmatan.
  • Kita baru hendak mengejar status negara berpendapatan tinggi, belum pun sampai lagi ke tahap itu, tetapi itulah yang ketaranya ketika ini banyak harga barangan atau perkhidmatan mahu naik.
  • Jadi apabila dikatakan kadar tol di beberapa lebuh raya utama negara akan dinaikkan, ia sudah pasti membangkitkan lagi rasa marah dan tidak puas hati orang ramai. Setelah menghadapi kenaikan harga petrol, gula, tarif elektrik naik tahun depan dan barang-barang keperluan lain yang turut dinaikkan peniaga, sudah tentu cadangan kenaikan ini bagaikan menyimbah minyak ke dalam api.
  • Mana tidaknya, ini bermakna kos sara hidup akan terus meningkat dan meningkat lagi tetapi pada masa yang sama pendapatan bulanan banyak itulah juga.
  • Rasa tidak puas hati dan marah ini, boleh ditinjau di mana-mana malah dalam laman-laman sosial juga. Seharusnya, pendapat dan suara-suara mereka inilah yang perlu diambil kira dan dinilai apabila membuat sebarang keputusan.
  • Ramai yang mempersoalkan tidak untungkah lagi syarikat-syarikat pengendali lebuh raya ini mengutip tol setiap hari dan kenapa perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat pengendali tidak boleh disemak semula demi kepentingan rakyat.
  • Sesuatu yang perlu diketahui dan diakui, rakyat tidak teruja atau mahu mendengar berapa juta atau bilionkah yang diperuntukkan untuk mana-mana projek bertahap mega. Yang mereka tahu dan mahu, apakah pulangannya kepada rakyat, dan apa yang kerajaan boleh lakukan untuk mengurangkan bebanan mereka.
  • Ini kerana rumah perlu dibayar ansuran bulanan, atau sewaan, duit perbelanjaan untuk makan, persekolahan anak-anak, kenderaan perlu diisi petrol, bil-bil asas, kos rawatan penyakit dan macam-macam lagi.
  • Paling tidak rasional, mengapa perlu membayar tol di lebuh raya-lebuh raya yang sentiasa sesak. Ada kawasan-kawasan yang tidak sepatutnya diletakkan plaza tol pun kerana ia hanya menyesakkan lagi laluan terutama di waktu puncak, masa pergi dan pulang bekerja. Bukankah sepatutnya, caj tol itu dikutip untuk melancarkan lagi perjalanan, bukan menyesakkan lagi jalan.
  • Aku bayar RM1.10 untuk sia-sia saja. Pagi ke, petang ke macam inilah sesaknya. Ini bukan aku nak minta duit tahu, nak kasi duit pun terpaksa beratur panjang," bebel seorang teman kepada saya ketika saya menumpang kenderaannya untuk ke pusat bandar raya Kuala Lumpur, baru-baru ini. Marah betul dia dalam mengharungi ribuan kenderaan yang merangkak-rangkak menuju ke tol.
  • Tentunya, ramai melalui perkara yang sama yang membuatkan kita sering terlewat ke tempat kerja, menghadiri majlis-majlis dan mesyuarat-mesyuarat penting dan macam-macam urusan harian yang sepatutnya boleh dibereskan awal, akhir menjadi lewat pula.
  • Sepatutnya, perkara-perkara seperti ini perlu dipertimbangkan. Kenaikan kadar tol berbaloikah untuk rakyat jika terpaksa mengharungi arus kenderaan yang panjang dan banyak masa serta tenaga, dihabiskan di jalan raya saja.
  • Kita mahukan rakyat hidup berkualiti. Tetapi kualiti apa sangat yang dapat dinikmati sekiranya, selepas solat subuh terus menghidupkan enjin kenderaan pergi ke tempat kerja dengan lebih awal kerana bimbang akan kesesakan jalan raya, begitu juga pada waktu pulang kerja, keluar awal pun sampai ke rumah lewat juga. Anak-anak sudah tertidur menanti ibu bapa pulang.
  • Dan janganlah memberi alasan pengguna boleh menggunakan jalan alternatif mengelak tol. Penggunaan lebuh raya kini adalah satu kemestian bukan lagi ada jalan alternatif boleh mengelak tol. Jika ada pun berbatu-batu jauhnya.
  • Tidak logik kerja di Kuala Lumpur, duduk di Shah Alam terpaksa mencari jalan jauh, berpusing-pusing untuk ke tempat kerja bagi mengelakkan tol. Berilah penjelasan yang lebih rasional daripada meminta orang ramai mengelak menggunakan atau membeli itu dan ini apabila harga sesuatu perkhidmatan atau barangan itu naik.
  • Apabila terus-terusan memberikan alasan yang serupa setiap kali harga barangan atau perkhidmatan naik, ia akan memberi persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan. Sedangkan banyak usaha yang telah dibuat untuk manfaat rakyat, tenggelam begitu saja, akibat salah beri penjelasan.
  • Bagaimanapun saya tetap percaya, sudah tentunya kerajaan mempunyai formula terbaik untuk mengurangkan bebanan rakyat. Asas kepada formula itu sudah tentulah dengan mendengar keluh kesah rakyat. -- Oleh Fauziah Arof

No comments:

Post a Comment