MAHU atau tidak, kita harus
mengakui perkara yang membabitkan hal-hal kenaikan harga barangan atau
perkhidmatan sememangnya cukup sensitif di hati rakyat. Senang cakap, rakyat
cukup pantang mendengar harga barangan naik.
Sebabnya, begitu ramai pengguna yang
berpendapatan rendah dan sederhana di negara ini. Mereka inilah yang terpaksa
menanggung bebannya apabila berlakunya sebarang kenaikan barangan keperluan
mahupun perkhidmatan.
Kita baru hendak mengejar status
negara berpendapatan tinggi, belum pun sampai lagi ke tahap itu, tetapi itulah
yang ketaranya ketika ini banyak harga barangan atau perkhidmatan mahu naik.
Jadi apabila dikatakan kadar tol
di beberapa lebuh raya utama negara akan dinaikkan, ia sudah pasti
membangkitkan lagi rasa marah dan tidak puas hati orang ramai. Setelah
menghadapi kenaikan harga petrol, gula, tarif elektrik naik tahun depan dan
barang-barang keperluan lain yang turut dinaikkan peniaga, sudah tentu cadangan
kenaikan ini bagaikan menyimbah minyak ke dalam api.
Mana tidaknya, ini bermakna kos
sara hidup akan terus meningkat dan meningkat lagi tetapi pada masa yang sama
pendapatan bulanan banyak itulah juga.
Rasa tidak puas hati dan marah
ini, boleh ditinjau di mana-mana malah dalam laman-laman sosial juga.
Seharusnya, pendapat dan suara-suara mereka inilah yang perlu diambil kira dan
dinilai apabila membuat sebarang keputusan.
Ramai yang mempersoalkan tidak
untungkah lagi syarikat-syarikat pengendali lebuh raya ini mengutip tol setiap
hari dan kenapa perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat pengendali
tidak boleh disemak semula demi kepentingan rakyat.
Sesuatu yang perlu diketahui dan
diakui, rakyat tidak teruja atau mahu mendengar berapa juta atau bilionkah yang
diperuntukkan untuk mana-mana projek bertahap mega. Yang mereka tahu dan mahu,
apakah pulangannya kepada rakyat, dan apa yang kerajaan boleh lakukan untuk
mengurangkan bebanan mereka.
Ini kerana rumah perlu dibayar
ansuran bulanan, atau sewaan, duit perbelanjaan untuk makan, persekolahan
anak-anak, kenderaan perlu diisi petrol, bil-bil asas, kos rawatan penyakit dan
macam-macam lagi.
Paling tidak rasional, mengapa
perlu membayar tol di lebuh raya-lebuh raya yang sentiasa sesak. Ada
kawasan-kawasan yang tidak sepatutnya diletakkan plaza tol pun kerana ia hanya
menyesakkan lagi laluan terutama di waktu puncak, masa pergi dan pulang
bekerja. Bukankah sepatutnya, caj tol itu dikutip untuk melancarkan lagi
perjalanan, bukan menyesakkan lagi jalan.
Aku bayar RM1.10 untuk sia-sia
saja. Pagi ke, petang ke macam inilah sesaknya. Ini bukan aku nak minta duit
tahu, nak kasi duit pun terpaksa beratur panjang," bebel seorang teman
kepada saya ketika saya menumpang kenderaannya untuk ke pusat bandar raya Kuala
Lumpur, baru-baru ini. Marah betul dia dalam mengharungi ribuan kenderaan yang
merangkak-rangkak menuju ke tol.
Tentunya, ramai melalui perkara
yang sama yang membuatkan kita sering terlewat ke tempat kerja, menghadiri
majlis-majlis dan mesyuarat-mesyuarat penting dan macam-macam urusan harian
yang sepatutnya boleh dibereskan awal, akhir menjadi lewat pula.
Sepatutnya, perkara-perkara
seperti ini perlu dipertimbangkan. Kenaikan kadar tol berbaloikah untuk rakyat
jika terpaksa mengharungi arus kenderaan yang panjang dan banyak masa serta
tenaga, dihabiskan di jalan raya saja.
Kita mahukan rakyat hidup
berkualiti. Tetapi kualiti apa sangat yang dapat dinikmati sekiranya, selepas
solat subuh terus menghidupkan enjin kenderaan pergi ke tempat kerja dengan
lebih awal kerana bimbang akan kesesakan jalan raya, begitu juga pada waktu
pulang kerja, keluar awal pun sampai ke rumah lewat juga. Anak-anak sudah
tertidur menanti ibu bapa pulang.
Dan janganlah memberi alasan
pengguna boleh menggunakan jalan alternatif mengelak tol. Penggunaan lebuh raya
kini adalah satu kemestian bukan lagi ada jalan alternatif boleh mengelak tol.
Jika ada pun berbatu-batu jauhnya.
Tidak logik kerja di Kuala Lumpur,
duduk di Shah Alam terpaksa mencari jalan jauh, berpusing-pusing untuk ke
tempat kerja bagi mengelakkan tol. Berilah penjelasan yang lebih rasional
daripada meminta orang ramai mengelak menggunakan atau membeli itu dan ini
apabila harga sesuatu perkhidmatan atau barangan itu naik.
Apabila terus-terusan memberikan
alasan yang serupa setiap kali harga barangan atau perkhidmatan naik, ia akan
memberi persepsi buruk rakyat terhadap kerajaan. Sedangkan banyak usaha yang
telah dibuat untuk manfaat rakyat, tenggelam begitu saja, akibat salah beri
penjelasan.
Bagaimanapun saya tetap percaya,
sudah tentunya kerajaan mempunyai formula terbaik untuk mengurangkan bebanan
rakyat. Asas kepada formula itu sudah tentulah dengan mendengar keluh kesah
rakyat. -- Oleh Fauziah Arof
No comments:
Post a Comment