Wednesday, 19 March 2014

#MH370: Kenyataan penuh DS Hishammuddin -18 Mac 2014

  1. Berikut kenyataan Menteri Pertahanan dan Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pada taklimat media mengenai operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH370, di Sepang, Selangor, hari ini:
  2. Kenyataan pengenalan. Semalam, saya nyatakan bahawa operasi mencari MH370 telah memasuki fasa baharu, yang turut membawa cabaran-cabaran baharu dari segi diplomatik, teknikal dan logistik.
  3. Hari ini, saya akan memberikan anda perkembangan terkini mengenai aspek logistik dan diplomatik dalam operasi mencari itu. Operasi mencari dan menyelamat telah memasuki dimensi baharu peringkat antarabangsa.
  4. Pencarian masih diselaraskan oleh Malaysia, tetapi rakan-rakan kami telah memainkan peranan penting dalam menguruskan dan menjalankan operasi, dalam kawasan mereka sendiri dan juga di sektor yang telah dipersetujui bagi operasi mencari. Rakan sejawat saya, Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman akan memberikan kenyataan lebih terperinci mengenai usaha diplomatik kami pada masa ini.
  5. Dari segi logistik, dalam tempoh 24 jam lepas kami telah bekerja keras dengan negara-negara lain untuk menjuruskan pencarian di koridor-koridor. Kami memfokuskan kepada empat tugas: mengumpul maklumat daripada pengawasan satelit, analisis data daripada pengawasan radar, menambah aset udara dan permukaan, dan menambah jumlah pakar teknikal dan perkara berkaitan.
  6. Mengenai pengawasan satelit, saya tidak boleh dedahkan siapa memiliki keupayaan satelit, tetapi saya dapat sahkan bahawa kami telah menghubungi setiap negara relevan yang mempunyai akses kepada data satelit.
  7. Mengenai analisis data radar, di koridor selatan, Australia dan Indonesia telah bersetuju untuk mengetuai di bahagian masing-masing dalam pencarian di koridor. Di koridor utara, China dan Kazakhstan telah bersetuju untuk mengetuai pencarian di kawasan paling hampir dengan negara mereka.
  8. Mengenai aset udara dan permukaan, saya telah berhubung dengan hampir kesemua pemimpin Asean bagi meminta bantuan selanjutnya, termasuk aset dilengkapi keupayaan pengesanan dan pengawasan di laut dalam. Kami juga meminta rakan antarabangsa yang telah membantu kami untuk meneliti semua data pada radar primer mereka.
  9. Perkembangan terkini operasi. Di koridor utara, kami telah membahagikan kawasan pencarian kepada tujuh kuadran. Setiap daripada tujuh kuadran itu adalah 400 batu nautika darab 400 batu nautikal – atau 160,000 batu nautika persegi secara keseluruhannya.
  10. Kami juga membahagikan koridor selatan kepada tujuh kuadran. Sama seperti di utara, setiap kuadran meliputi kawasan 160,000 batu nautika persegi. Keseluruhan kawasan pencarian kini adalah 2.24 juta batu nautika persegi. Ini adalah kawasan pencarian yang amat luas. Dan ia sesuatu yang Malaysia tidak mampu lakukan secara bersendirian. Saya dengan ini amat berbesar hati bahawa terdapat begitu banyak negara yang tampil menawarkan bantuan dan sokongan terhadap operasi mencari dan menyelamat ini.
  11. Dari segi penghantaran aset-aset spesifik. Hari ini, Tentera Laut Diraja Malaysia menghantar dua lagi kapal ke koridor selatan. Penghantaran ini termasuk sebuah helikopter Super Lynx, yang boleh beroperasi daripada mana-mana dua kapal itu. Ini menjadikan jumlah kapal Malaysia dihantar ke koridor selatan kepada empat buah, dengan dua helikopter Super Lynx.
  12. Hari ini Malaysia turut menghantar dua pesawat C-130 ke sektor Indonesia dalam pencarian di koridor selatan. Negara-negara lain turut menyumbang dengan aset-aset berikut:  Amerika Syarikat menghantar sebuah P-8 Poseidon, dan akan menghantar sebuah pesawat P-3 Orion.
  13. Australia, sepertimana saya sebut semalam, telah menghantar tiga P-3 Orion dan sebuah C-130 Hercules. New Zealand menghantar sebuah P-3 Orion untuk membantu usaha pencarian oleh Australia. Republik Korea menjanjikan sebuah P-3 Orion dan sebuah C-130 Hercules. Jepun, menjanjikan dua P-3 Orion, dua C-130 dan sebuah jet Gulfstream. UAE menjanjikan sebuah pesawat C-17 dan sebuah pesawat Bombardier Dash-8.
  14. Aset dari Korea, Jepun, dan UAE kini berada di Malaysia dan sedang menunggu arahan daripada kerajaan masing-masing. Selain menghantar aset-asetnya ke koridor utara, China juga membuat perjanjian dengan Australia untuk menghantar sebuah pesawat ke koridor selatan.
  15. ACARS (Sistem Pelaporan dan Komunikasi Pesawat). Saya ingin menjelaskan mengenai apa telah diperkatakan mengenai ACARS dan turutan kejadian sebelum pesawat berpatah balik.
  16. Pada Sabtu, kami menyatakan bahawa  – dan saya petik: “Berdasarkan maklumat baharu daripada satelit, kami boleh katakan dengan kepastian tahap tinggi bahawa Sistem Pelaporan dan Komunikasi Pesawat (ACARS) dimatikan sejurus sebelum pesawat itu sampai ke pantai timur Semenanjung Malaysia.
  17. "Tidak lama selepas itu, dekat sempadan antara kawalan trafik udara Malaysia dan Vietnam, transponder pesawat itu dimatikan.” Dapatan ini dirumuskan secara bersama dengan wakil-wakil pasukan penyiasat utama antarabangsa, berdasarkan maklumat diperoleh pada waktu itu.
  18. Semalam, Malaysia Airlines menjelaskan bahawa kami tidak dapat tentukan secara tepat bila ACARS dimatikan, hanya bahawa ia berlaku dalam tempoh waktu spesifik: dari 01:07 – anggaran ketika pesawat itu sampai ke pantai timur Semenanjung Malaysia, dan transmisi terakhir ACARS berlaku – hingga 01:37, iaitu masa pelaporan seterusnya dijadualkan. Ini sebenarnya yang berlaku.
  19. Ini tidak mengubah kepercayaan kami, seperti dinyatakan, bahawa sehingga ke titik ia keluar daripada liputan radar primer tentera, pergerakan pesawat itu adalah konsisten dengan tindakan sengaja oleh seseorang dalam pesawat itu. Ini menjadi tumpuan pasukan penyiasat.
  20. Adalah juga penting untuk ditegaskan bahawa masa tepat ACARS dimatikan tidak memberikan tekanan kepada operasi mencari dan menyelamat. Kami tahu bahawa kedudukan terakhir pesawat seperti disahkan oleh pasukan penyiasat antarabangsa adalah sama ada di koridor utara atau selatan, yang menjadi fokus usaha mencari dan menyelamat. Keutamaan kami ialah mencari pesawat itu.
  21. Siasatan Polis. Saya sedar ramai mengikuti dengan dekat dan mahu mengetahui perkembangan siasatan Polis Diraja Malaysia terhadap penumpang dan anak kapal MH370. Saya harap anda faham bahawa saya tidak boleh mengulas mengenai butiran siasatan itu, yang masih berjalan.
  22. Saya juga ingin menyatakan bahawa usaha mencari MH370 adalah lebih penting daripada politik. Saya menggesa semua rakyat Malaysia untuk mengetepikan perbezaan kita dan bersatu dalam waktu sukar ini tatkala kami menumpukan usaha untuk mencari pesawat itu dan 239 orang di dalamnya.
  23. Kenyataan penutup. Operasi mencari MH370 terus menjadi keutamaan kami. Kami akan terus memberikan anda perkembangan terkini operasi ini, termasuk maklumat mengenai aset-aset digunakan, sebaik sahaja maklumat itu diperoleh. Beberapa hari lepas kami telah menghubungi rakan-rakan kami di kawasan yang menjadi tumpuan operasi mencari.
  24. Kerjasama yang kami terima dalam fasa pertama diteruskan dalam fasa baharu ini. Malah, lebih banyak komitmen diberikan kepada kami dalam operasi rumit dan besar ini, melibatkan pelbagai negara. Pada masa sama, doa kami terus bersama-sama anggota keluarga dan rakan penumpang dan anak kapal pesawat.- Bernama

#MH370 may be in Somalia or Mongolia

  1. It’s quite funny when a so-called RMAF staff who involved in the search for missing flight MH370 have told a Chinese web portal Tencent' about the plane whereabouts.
  2. As far as any military policy is concerned, nobody will pass or share information to “strangers” outside military compound. They have sworn on that. But when the Chinese web portal wrote that a RMAF official have said different thing about MH370, question arise whether the portal received info from whom? Malaysia Chinese? China Chinese? American Chinese? Or the web has been paid to create speculation based on a poison pen letter?
  3. Whatever the intention is, the portal has openly speculated that a RMAF staff gave a view of the flight situation, differ from info provided by the Malaysian government.
  4. He claimed that the RMAF knowingly and continuously tracked the plane on radar for more than an hour after communication with ground control was severed in the early hours of March 8.
  5. RMAF knew very well the plane they were tracking on radar was flight MH370 and followed it as it climbed above the Boeing 777's approved altitude of 45,000ft and took a sharp turn to the west before descending unevenly to 23,000ft on the approach to the island of Penang.
  6. The plane then climbed back to 35,000ft and headed northwest towards the Indian Ocean, with the final reading showing it above the tiny island of Pulau Perak in the Strait of Malacca at around 2.40am.Though they had known this all along, Malaysian authorities did not reveal this crucial information until March 15, a week after the plane's disappearance, the official claimed.
  7. It also meant that Malaysia knew from the beginning that the plane — if it had crashed — was likely in the Strait of Malacca region on the west side of the country as opposed to the South China Sea on the east side, where dozens of ships and aircraft from other countries searched fruitlessly for days.
  8. The first public announcement made by Malaysia Airlines CEO Ahmad Jauhari Yahya on Saturday morning was that the plane had remained in contact until 2:40am, but the timing was subsequently changed to 1:20am, just as communications was being handed over from Malaysian air traffic controllers to their counterparts in Vietnam.
  9. It has since been revealed that the plane's transponder was "deliberately" switched off at 1:21am and that it had completely vanished off Malaysian civilian radar screens at roughly 1:30am. But if the official's claims are to be believed, then Malaysian authorities knew exactly where the plane was and what it was doing for another 70 minutes.
  10. The official's revelations about Malaysia's knowledge about the flight's true last point of contact are also consistent with why Datuk Azharuddin Abdul Rahman, director-general of the Malaysia's Department of Civil Aviation, said "there are some things that I can tell you and some things that I can't" when explaining why the search was being expanded to the Strait of Malacca on March 11. In fact, the official said, Malaysia had been secretly searching that region all along.
  11. Meanwhile, the number of countries involved in the search, as it enters its ninth day, has expanded from 14 to 25 and will take in large tracts of land crossing 11 countries as well as deep and remote areas of ocean. The new focus comes after the Malaysian prime minister, Najib Razak, declared Saturday that satellite "pings" received nearly seven hours after takeoff placed flight MH370 in two possible flight corridors: one between Thailand and Kazakhstan, and another between Indonesia and the southern Indian Ocean.
  12. Another Malaysian air force official told Tencent that flight MH370 could have flown west as far as Somalia or north past Thailand and Myanmar to the southern part of Mongolia. The chosen flight path would have been close to the borders of several countries, where radar detection is relatively weak, the official added.
  13. Whoever among the 239 people on board that hijacked MH370 must have been very familiar with the geography near Malaysia as well the capabilities of both civilian and military radar, the official said, adding that it is common knowledge in the aviation industry that both Somalia and southern Mongolia are places that do not require government permission to perform a landing. Somalia is effectively in a state of anarchy due to civil war, while Mongolia has several secret airports providing safe landing strips for smugglers, the official added.