Wednesday, 12 March 2014

Orang awam boleh bantu cari MH370


  1. Masyarakat tempatan dan global menunjukkan minat untuk membantu mengesan kehilangan misteri pesawat MH370. Masing-masing menawarkan khidmat dan kepakaran sebagai keprihatinan terhadap insiden paling pelik dalam sejarah penerbangan.
  2. Di New York, syarikat pengimejan satelit Colorado, DigitalGlobe melancarkan program pengumpulan maklumat dalam talian yang membolehkan pengguna Internet membantu mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang Sabtu lalu.
  3. Menurut laman web berita, nydailynews.com, pengguna Internet boleh menggunakan imej satelit berdefinisi tinggi menerusi laman web, tomnod.com untuk mencari dan menanda sebarang objek di kawasan perairan Malaysia dalam laman web itu.
  4. Pengurus kanan DigitalGlobe, Luke Barrington berkata, pakar algoritma laman web kemudian akan menyelidik objek yang ditanda itu yang mungkin mampu membantu penyiasatan pesawat tersebut.
  5. Sebelum ini program itu juga pernah digunakan dalam usaha membantu mengumpul maklumat dalam taufan Haiyan di Filipina, tahun lalu. Kira-kira 600,000 orang memeriksa dan meneliti imej-imej satelit yang dikeluarkan oleh syarikat DigitalGlobe Inc. dalam usaha membantu mencari petunjuk kehilangan pesawat Malaysia Airlines.
  6. DigitalGlobe Inc. berkata, pengguna laman web syarikat itu boleh menanda imej-imej tersebut jika mereka dapat melihat bangkai, bot penyelamat, tompokan minyak atau petunjuk lain. Syarikat itu merancang membuat kemas kini harian ke atas imej-imej tersebut dalam laman web carian http://www.tomnod.com.
  7. Di KUALA LUMPUR, Perdana Menteri mengajak rakyat Malaysia bersatu hati dan bersama-sama menyokong segala usaha habis-habisan yang sedang dilakukan untuk mengesan MH370.
  8. Kita kena bersama-sama dengan segala usaha yang dilakukan kerajaan, bersatu hati dan berdoa. Mudah-mudahan Insya-Allah apa yang kita harapkan sesuatu pengetahuan yang boleh menutup isu ini sama sekali akan dapat kita kesan tidak berapa lama lagi, katanya.
  9. Perdana Menteri mengingatkan bahawa bagi umat Islam, mereka diajar supaya menerima hakikat bahawa Allah menentukan segala-galanya, dan perlu menerima qada dan qadar Ilahi.
  10. Kita perlu menghadapi ujian besar Allah ini dengan penuh ketenangan, kita mesti berusaha sedaya upaya kita, dengan segala kemampuan dan kekuatan yang ada pada kita. Ini yang sedang diusahakan habis-habisan oleh kerajaan.
  11. Walaupun dengan segala kecanggihan teknologi yang ada, akhirnya umat Islam perlu menerima bahawa mereka hanyalah manusia biasa yang  lemah dan kerdil. Sememangnya pesawat Boeing 777 antara yang paling canggih yang ada track record amat baik.
  12. Keluarga yang terlibat juga perlu sedar ini satu kejadian yang tak diduga sama sekali dan kita kena faham bahawa segala usaha sedang dilakukan dan secara bersungguh-sungguh. Kerajaan dengan bantuan sembilan buah negara dan berbekalkan peralatan yang canggih, bertungkus-lumus dalam usaha mengesan pesawat berkenaan. Kerajaan lakukan segala-galanya (termasuk) tambah aset, pesawat dan kapal dengan peralatan canggih, dengan sonar dan sebagainya.
  13. Di KUANTAN, Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Kuantan menggerakkan lebih 1,000 ahlinya di seluruh daerah ini untuk membantu pihak berkuasa mengesan pesawat MH370 yang hilang.
  14. Ahli Lembaga Pengarah PNK Kuantan, Talib Husin berkata, nelayan yang digerakkan ini adalah terdiri daripada semua kategori termasuklah nelayan pesisir pantai dan laut dalam. Menurutnya, pihaknya sudah maklumkan kepada nelayan yang terlibat untuk memberitahu kepada pihak berkuasa jika menemui sebarang penemuan di laut.
  15. “Setakat ini ada lebih kurang 20 bot jenis C2 sedang berada di tengah laut dan mereka telah dimaklumkan mengenai perkara ini menggunakan walkie-talkie. Kebanyakan bot laut dalam ini boleh berhubung terus dengan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim). Buat masa ini, saya belum menerima laporan mengenai penemuan oleh nelayan di kawasan ini,” katanya.
  16. Nelayan bot kelas C2 itu juga boleh pergi ke kawasan 60 batu nautika dan secara tidak langsung boleh membantu pihak berkuasa mencari pesawat yang hilang. Nelayan tradisional dan nelayan pesisir pantai juga boleh memantau ketika mereka pergi menangkap ikan. Jika ada sebarang penemuan, mereka boleh terus pergi ke pihak berkuasa.

Enam sebab kehilangan misteri MH370 – kata pakar


  1. Kehilangan misteri pesawat MH370 sejak Sabtu terus membingungkan pakar-pakar penerbangan serata dunia. Di tahap ini, seorang pakar penerbangan mengemukakan bukti sejarah yang boleh menjadi penyebab kepada kehilangan pesawat Boeing 777-200ER berusia 11 tahun itu.
  2. Sebab-sebab itu merupakan gabungan kesilapan teknikal dan juruterbang hingga membawa kepada kesan-kesan terkumpul, kerosakan struktur, faktor kemanusiaan, cuaca buruk, kegagalan total elektrik dan rampasan pesawat.
  3. Menurut Perunding Ruang Angkasa dan Pertahanan Frost and Sullivan Asia Pacific, Ravi Madavaram, tidak wujud faktor tunggal yang umumnya menyebabkan pesawat terhempas, tetapi gabungan kerosakan teknikal dan keputusan juruterbang.
  4. Dalam satu kenyataan di sini hari ini, beliau berkata kerosakan dan keputusan jika berlaku bersendirian tidak membahayakan.
  5. "Ini yang berlaku kepada Air France 447. Tidak ada isyarat kecemasan dari Air France 447 kerana pilot (juruterbang) tidak sedar bahawa mereka akan terhempas hinggalah 10 saat sebelum ia berlaku," jelas beliau.
  6. Mengenai kerosakan struktur, Madavaram berkata kegagalan struktur pesawat boleh menyebabkan pilot hilang kawalan. "Ini yang berlaku kepada China Airlines Penerbangan 611, semasa terbang di ketinggian 35,000 kaki pada 2002 bila Boeing 747 (Penerbangan 611) terhempas akibat kesilapan dalam pembaikan kerosakan.
  7. Menyentuh faktor kemanusiaan, beliau menegaskan tindakan yang disengajakan seumpamanya oleh penumpang atau pilot hingga menyebabkan pesawat terhempas telah ditonjolkan dalam insiden World Trade Centre 9/11.
  8. Pakar itu menyatakan keadaan cuaca buruk seperti salji, kabus, hujan, dan ais boleh menjejas prestasi pesawat, yang berkemungkinan mengakibatkan pesawat terhempas. "Ini berlaku pada penerbangan sebuah pesawat Qantas pada 2008 di Bangkok. Pesawat itu mendarat dengan selamat dengan tenaga sokongan dari Auxiliary Power Unit (APU)," katanya.
  9. Madavaram menolak kemungkinan MH370 dirampas, kerana adalah mustahil bagi pesawat itu terlepas dari semua imbasan radar dalam kawasan penerbangannya. Menjelas lanjut, beliau berkata setiap pesawat sivil komersial mempunyai alat pengesan, Emergency Locator Transmitters (ELT), dan ia akan diaktifkan semasa pesawat terhempas bergantung pada kekuatan hentakan atau maklumat diberikan juruterbang.
  10. Beliau berkata satu lagi lampu isyarat (beacon) dilekatkan pada alat perakam penerbangan atau kotak hitam dipanggil Underwater Locator Beacon (ULB), dan lampur isyarat ini akan diaktifkan sebaik saja ia bersentuh dengan air. "Andainya pesawat terhempas di air, ELT akan menghantar isyarat, tetapi ia tidak kalis air. ULB mula menghantar isyarat sebaik saja ia tersentuh dengan air," kata beliau.
  11. ELT dan beacon menggunakan bateri sendiri dan kegagalan elektrik tidak menjejas alat-alat ini. Bateri beacon atau beacon kotak hitam direka untuk hayat 28 hari. Jika beacon kotak hitam padam dan pesawat tidak dikesan dalam tempoh tersebut, maka satu-satunya harapan ialah mencari serpihan dan dari situ cuba mengesannya dengan gerak berundur," kata beliau. -- BERNAMA

Hormatilah kontrak konsesi air Lembah Kelang


  1. Dalam satu langkah yang belum pernah berlaku sebelum ini, Kerajaan Persekutuan memutuskan untuk menggunakan Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 (Wasia), termasuk Seksyen 114, yang membuka jalan bagi Kerajaan Selangor untuk mengambil alih syarikat-syarikat konsesi air di negeri ini.
  2. Ini merupakan kali pertama bahawa Wasia digunakan sejak Akta itu diluluskan pada 1 Jun 2006. Di bawah Wasia, terdapat peruntukan bagi hak-hak di mana menteri boleh, sekiranya difikirkan perlu demi kepentingan negara dan dengan kelulusan terlebih dahulu daripada Kerajaan Persekutuan, bagi mengarahkan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) untuk mengambil alih kawalan operasi pemegang lesen, dan menjalankan atau melantik pihak lain untuk menjalankan operasi pemegang lesen itu.
  3. Kerajaan Persekutuan, menerusi Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, akan meneruskan "hak-hak dan kuasa-kuasa di bawah Wasia, dan juga apa-apa tindakan lain berkaitan, undang-undang atau peraturan-peraturan" untuk membantu kerajaan negeri dalam melaksanakan cadangan penyusunan semula dan penggabungan industri bekalan air Selangor.
  4. "Ini termasuk menggunakan Seksyen 114 Wasia untuk menangani isu-isu kepentingan negara bagi memastikan keselamatan, kemampanan dan daya maju industri bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya," kata Kerajaan Persekutuan dan Selangor dalam satu kenyataan bersama.
  5. Menurut kenyataan itu, keputusan dibuat bersama dalam satu mesyuarat antara Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Dr Maximus Johnity Ongkili dan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
  6. Dalam mesyuarat itu, Ongkili sekali lagi menegaskan tentang komitmennya untuk memudahkan kerajaan negeri mengambil alih industri air Selangor daripada empat syarikat konsesi air seperti yang dipersetuji dalam memorandum persefahaman (MoU).
  7. Pada 26 Februari lalu, MoU ditandatangani antara Kerajaan Persekutuan dan Selangor untuk mengambil alih Puncak Niaga Sdn Bhd (PNSB), Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas), Syarikat Pengeluar Air Sungai Selangor Sdn Bhd (Splash) dan Konsortium ABASS Sdn Bhd dengan nilai RM9.65 bilion.
  8. Kerajaan negeri pula akan mengeluarkan perintah pembangunan untuk pembinaan loji rawatan air Langat 2 dan sistem pengedarannya, dan memastikan kesemua kelulusan dan kebenaran untuk projek itu dilakukan dalam tempoh 30 hari.
  9. Pada Isnin, tiga syarikat konsesi air, Syabas, Puncak Niaga dan Splash menolak tawaran itu manakala ABASS menerima tawaran berkenaan. Puncak Niaga, dalam satu kenyataan kepada Bursa Malaysia, mengulangi syarat-syaratnya termasuk pulangan terkompaun ekuiti sebanyak 15% setahun diambil sebagai pampasan kepada PNSB untuk kerugian pendapatan pada masa akan datang.
  10. Puncak Niaga juga menunggu bayaran yang belum dijelaskan Syabas kepada PNSB untuk dijelaskan kepada syarikat induk kerana jumlah itu bagi perkhidmatan itu telah pun diberikan.
  11. Gamuda yang mempunyai 40% kepentingan dalam Splash berkata, tawaran itu adalah lebih rendah daripada nilai aset bersih (NAB) dan “tidak munasabah untuk diterima oleh syarikat itu”.
  12. “Tawaran bersih itu adalah RM250.6 juta untuk Splash berbanding NAB Splash sehingga RM2.54 bilion setakat 31 Disember 2013 yang akan memberikan kerugian penjualan besar RM920 juta kepada syarikat. Tawaran RM250.6 juta itu adalah di bawah 10% daripada NAB Splash. Oleh itu, tawaran berkenaan tidak munasabah untuk diterima oleh syarikat itu," kata Gamuda.
  13. Sementara itu, beberapa penganalisis kewangan termasuk CIMB Research dan Maybank IB Research berharap bahawa penstrukturan semula air di Selangor boleh diselesaikan pada kaedah “willing buy, willing sell”.
  14. "Kami masih percaya perlu ada pendekatan yang lebih komersial untuk menyelesaikan pengambilalihan itu," kata CIMB Research dalam nota kepada pelanggan. Firma itu mencadangkan agar kerajaan Persekutuan menambah lagi suntikan sejumlah dana tertentu selepas syarikat konsesi terbabit menjelaskan mereka tidak dapat menerima RM9.65bil tawaran pengambilalihan oleh Selangor kerana ia adalah terlalu rendah.
  15. Penganalisis kewangan berpendapat menggunakan undang-undang untuk memaksa syarikat konsesi air untuk menjual aset mereka dikhuatiri akan mengusir pelabur dari ketiga-tiga negeri terbabit.
  16. "Mana-mana pengambilalihan secara paksa akan memberi implikasi terhadap pemegang kontrak konsesi," kata Maybank IB Research.
  17. Selepas kebuntuan selama lima tahun dan sekurang-kurangnya enam tawaran ditolak, kini berkemungkinan juga Puncak Niaga Holdings Bhd dan Gamuda Bhd akan menyelesaikannya di peringkat timbang tara antarabangsa. -- Starbiz

Misteri hilangnya pesawat MH370



  1. Isu kehilangan pesawat MH370 semakin misteri apabila maklumat berkaitan radar TUDM tidak konsisten. Pada awalnya dikatakan radar TUDM ada merekodkan pesawat itu berpatah balik dan kali terakhir dikesan di Selat Melaka (sekitar perairan Pulau Perak), selepas hilang daripada radar pada jam 2.40 pagi. Pesawat itu dikatakan terbang rendah sekitar 25,000 kaki atas permukaan laut sekurang-kurang untuk masa 1 jam 10 minit dan menempuh jarak 350 km ke arah barat Semenanjung, ertinya melepasi Selat Melaka.
  2. Namun Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Rodzali Daud tiba-tiba menafikan beliau pernah menyatakan MH370 dikesan kali terakhir di Selat Melaka oleh pihak tentera. "Apa yang berlaku ialah wartawan bertanya kepada saya sama ada insiden tersebut berlaku seperti yang diperinci dalam laporan mereka. Bagaimanapun saya tidak memberi sebarang jawapan kepada soalan itu," katanya.
  3. Dalam tempoh 24 jam kemudian, beliau menukar kenyataan lagi, dengan berkata: "Radar utama TUDM mengesan pesawat tidak dikenali di lokasi terakhir kira-kira 200 batu nautika di barat laut Pulau Pinang pada jam 2.15 pagi. Walaupun tidak disahkan, ia mungkin pesawat MH370 yang melakukan air turn back atau berpatah balik selepas memasuki ruang udara Laut China Selatan sejurus berlepas dari KLIA.
  4. “Saya tidak katakan ini MH370, ini adalah plot yang tidak dikenal pasti oleh radar. Kita kini sedang menganalisis kemungkinan ini dengan memeriksa data radar tentera dan penerbangan awam menerusi kerjasama dengan FAA serta NTSB. Sebab itu kita perluaskan carian merangkumi Selat Melaka,” katanya.
  5. Sementara itu, Timbalan Menteri Pengangkutan Vietnam, Pham Quy Tieu yang dipetik agensi berita antarabangsa, berkata pihaknya mengesan pesawat MH370 berpatah balik ke arah barat. Beliau berkata, ada bertanya dua kali kepada pihak Malaysia tetapi tidak dijawab.
  6. Dalam perkembangan yang sama, radar unit udara Singapura turut mendapati MH370 telah berpatah balik. Keadaan itu disokong dengan laporan polis yang dibuat beberapa penduduk di pantai timur yang mendakwa mereka terlihat cahaya besar dan pesawat pada paras 1,000 meter dari aras laut di Kota Baru, Kelantan.
  7. Indikasi yang menunjukkan MH370 mungkin berpatah balik mendorong operasi SAR diperluas ke Selat Melaka dan Laut Andaman. Operasi mencari pesawat hilang itu membabitkan pasukan tentera dan pihak berkuasa dari Australia, China, Thailand, Indonesia, Singapura, Vietnam, Filipina dan Amerika Syarikat selain Malaysia. Terbaru, India dan Berunai menyerti misi itu.
  8. Kini orang ramai tertanya-tanya, mengapa MH370 berpatah balik? Lebih penting lagi ialah apakah MH370 terhempas atau mendarat di lapangan tertentu? Hanya individu yang pakar berkaitan peralatan pesawat sahaja yang mampu berbuat demikian. Dalam pesawat itu, hanya juruterbang atau jurutera sahaja yang mengetahui selok belok peralatan pesawat.
  9. Pakar penerbangan sehingga kini buntu, berkaitan kehilangan pesawat B777-200ER MH370 yang membawa 239 penumpang termasuk 12 krew yang berlepas pada 12.41 pagi Sabtu 8 Mac dan sepatutnya mendarat di Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama, namun tidak pernah mendarat.
  10. FBI, interpol, menafikan bahawa pesawat diambil alih pengganas, demikian juga Pentagon, menafikan bahawa letupan menyebabkan pesawat hilang misteri, atas sebab tiada apa-apa imej satellite yang menunjukkan ke arah itu.
  11. Jika teori berlakunya peruraian di udara (mid air disintegration) pasti kini sudah ditemukan kepingan pesawat. Pasukan mencari dan menyelamat telah menggunakan peralatan canggih termasuk bantuan satellite dan pesawat yang mengunakan peralatan canggih untuk mengesan; kapal laut canggih untuk mengesan kepingan atau bangkai pesawat, namun sehingga kini, belum ada tanda-tanda berkaitan pesawat MH370.
  12. Kalau pesawat terhempas, setidak-tidaknya ada petanda. Kotak hitam (black box) akan memberi signal dan dapat dikesan sejauh 10 km. Namun sehingga kini tiada signal daripada black box MH370.
  13. Berpatah balik? Lapangan terbang terdekat adalah di Sumatera atau wilayah Mnymar. Satu persoalan besar, mengapa berpatah balik? Pesawat tidak berdepan kecemasan, atas sebab tiada panggilan mayday atau kod rahsia, bahawa pesawat dalam kecemasan, seperti berlaku pada pesawat yang sedang dikuasai perampas. Krew pesawat terlatih menghantar mayday, bukan sahaja pilot atau co-pilot boleh memberi isyarat mayday, akan tetapi krew juga.
  14. MH370 yang hilang memeningkan semua pakar penerbangan serta pakar keganasan kerana tiada sebarang petunjuk yang boleh disandarkan dengan kehilangan pesawat malang itu. Orang ramai tertanya-tanya, apakah pesawat dicuri?
  15. Susulan persoalan itu, timbul lagi satu persoalan berkaitan dua penumpang yang menggunakan passport curi serta lima penumpangyang tidak dibenarkan menaiki pesawat ke Beijing. Ia bagaimanapun sudahpun diketepikan berikutan ada dakwaan kemungkinan ia berkaitan tindakan pengganas.
  16. Kini perhatian ditumpukan kepada 20 penumpang MH370 yang merupakan kakitangan syarikat semi-konduktor Freescale yang berpusat di Austin, Texas. Mereka terdiri daripada 'jurutera dan pakar dalam fasiliti semi-konduktor moden bagi memasang dan menguji mikropemproses, pemproses isyarat digital dan litar bersepadu frekuensi radio. Freescale beroperasi di lebih 20 negara meliputi 18,000 kakitangan antaranya di Malaysia, Brazil, Kanada, Denmark, Perancis, Israel dan Russia.
  17. Ia juga memiliki Freescale RF yang terlibat menyediakan penyelesaian terhadap keperluan Aeroangkasa dan Pertahanan dan ini dijelaskan melalui www.freescale.com/RFmilitary.
  18. Produk komersil Freescale RF memenuhi keperluan aplikasi seperti: Komunikasi medan perang; Avionik; Radar HF melalui Band L dan S; Pemandu Misil (Missile Guidance); Peperangan Elektronik (Electronic Warfare); Pengenalan, sekutu atau musuh (IFF).
  19. Apakah ia berkaitan dengan kehadiran penumpang dari Freescale ini? Ini hanyalah satu teori namun sebagaimana dinyatakan pihak berkuasa, mereka turut melihat profil kesemua 239 penumpang dan krew yang menaiki pesawat malang ini.
  20. Seramai 20 kakitangan Freescale dalam pesawat tersebut terdiri daripada 12 kakitangan Freescale di China yang datang ke Kuala Lumpur bersama 8 kakitangan dari cawangan di Petaling Jaya. Menurut sumber, semua kakitangan terbang ke Beijing untuk menerima latihan satu sistem baru untuk pembangunan semi-konduktor.
  21. Apakah mereka menjadi punca MH370 hilang dengan penuh misteri? Persoalan itu bakal diketahui menerusi siasatan yang dijangka mengambil masa bertahun-tahun. Apa pun yang penting setakat ini ialah misi mencari dan menyelamat penumpang pesawat MH370.

What we know about the missing MH370


Mystery surrounds the disappearance of Malaysia Airlines flight MH370. Here's a rundown of what is known about the flight, its disappearance and the passengers who used stolen passports.

1. Was there any sign of trouble?

No distress signals were received before the plane disappeared, and there were no reports of bad weather. Royal Malaysian Air Force chief Rodzali Daud says radar data shows the aircraft may have turned back from its scheduled route to Beijing.

“We looked back at the recording and there is an indication, a possible indication, that the aircraft made a turn-back and we are trying to make sense of this," he said.

2. Are there any suspicious circumstances?

Two passengers on the plane were travelling on stolen passports, which added to the mystery surrounding the plane's disappearance. However, Interpol secretary general Ronald Noble says he does not believe the disappearance of the plane was a terrorist incident.

"The more information we get, the more we are inclined to conclude it is not a terrorist incident," he said.

3. Who was travelling on the stolen passports?

One of the men travelling on the stolen passports has been identified as Pouria Nour Mohammad Mehrdad, an Iranian who Malaysian police say was trying to migrate to Germany. Authorities say he is not likely to have been a member of a terrorist group; they have spoken to his mother, who was expecting him in Frankfurt. They say both men travelling with stolen passports arrived in Malaysia on February 28.

The head of Interpol, Ronald Noble, said the other man was also Iranian; identified as 29-year-old Delavar Seyed Mohammad Reza. The BBC has reported that the men using the false passports purchased tickets together and were due to fly on to Europe from Beijing, meaning they did not have to apply for a Chinese visa and undergo further checks. An employee at a travel agency in Pattaya, Thailand, told Reuters the two had purchased the tickets there.

4. Have any traces of the plane been found?

Malaysian investigators say they have not found anything that could be parts of the missing plane, despite earlier reports that debris had been found in the sea off Vietnam. They say Vietnamese authorities have not confirmed sighting any debris from the plane.

Two large oil slicks, which authorities suspected may have been caused by jet fuel, were detected off the coast of Vietnam but tests have shown the oil was a type used by ships. Dozens of military and civilian vessels have been criss-crossing waters beneath the aircraft's flight path, and Australia has committed two RAAF P-3C maritime surveillance aircraft to help with the search.

5. How can a modern plane just disappear?

Aviation lawyer and former Inspector General of the US Department of Transportation Mary Schiavo says it is very unusual that a Boeing 777 would just disappear without a hint of what went wrong.

"This is a great plane," she said. "The 777 is very much like the Airbus 340 in that the plane itself gives off information and they're called system status checks and the plane sends this information back to the airline's base all the time.

"It's kind of like the plane taking its own temperature. But here, at least according to reports so far, there was no information. And that's very odd because this is a very sophisticated plane and it has triple redundancies. It doesn't have just one radio or two, it doesn't have one set of wiring, it has lots of redundancies.

"So whatever made it impossible to transmit was a pretty significant event, because otherwise there would be transmissions and of course there was no - or at least according to what we've heard so far - no mayday call. And it doesn't have to be a radio call. There are transponder codes - they call it squawking transponder codes - and you can also put it through a computer system called an ACARS."

6. Has anything like this happened before?

The disappearance of the plane is a chilling echo of an Air France flight that crashed into the South Atlantic on June 1, 2009, killing all 228 people on board. Searchers spotted debris from Air France Flight 447 within a day - but it took nearly two years to find the black box flight recorders and the remains of the fuselage. A 2009 story on ABC TV's Foreign Correspondent raised questions about why airlines still relied on black boxes on board planes to record flight data.

"It's highly desirable that data is streamed live from the aircraft to the maintenance base," aviation lawyer James Healy-Pratt told Foreign Correspondent in 2009, when AF447's flight recorders had not yet been recovered.

"It is absurd that air safety depends on black boxes, which sometimes cannot be recovered - or if they are recovered, then the data cannot be properly transcribed because the boxes are damaged beyond analysis. And that's happened in many aircraft crashes that we've been involved in."

7. What do we know about the plane and crew?

The missing plane is an 11-year-old Boeing 777-200ER, powered by two Rolls-Royce Trent engines. The Boeing 777 is the plane maker's most popular wide-body aircraft, and has one of the best safety records of any commercial aircraft in service. Its only previous fatal crash came on July 6 last year, when Asiana Airlines flight 214 struck a seawall on landing in San Francisco, killing three people.

Malaysia Airlines says the pilot was captain Zaharie Ahmad Shah, a Malaysian aged 53. He has a total of 18,365 flying hours and joined Malaysia Airlines in 1981. First officer Fariq Ab Hamid, a Malaysian, is aged 27. He has a total of 2,763 flying hours and joined Malaysia Airlines in 2007.

8. Who was on board?

Passengers on flight MH370. China/Taiwan (153), Malaysia (38), Indonesia (7), Australia (6), India (5), France (4), USA (3), New Zealand (2), Ukraine (2), Canada (2), Russia (1), Netherlands (1), Italy (1 stolen passport), Austria (1 stolen passport).

There were 227 passengers and 12 crew on board flight MH370, according to the complete passenger list that Malaysia Airlines released. The BBC reports 19 artists and calligraphers who were "very famous in China" were among the passengers.