Wednesday, 25 March 2015

Jangan tolak Hudud dan Ta’zir Kelantan tanpa gali ilmu


Hudud menjadi bualan paling hangat di kalangan masyarakat Malaysia muktahir ini. Dari kedai kopi hinggalah ke hotel, hampir semua orang bercerita mengenainya. Namun amat menyedihkan mereka bercerita tanpa ilmu.

Lebih menyedihkan apabila mereka membuat analogi pelik-pelik dengan menggunakan lojik tanpa ada keinginan untuk menggali ilmu mengenainya. Kalau ada pun ilmu dan maklumat dari internet yang `melekat' dengan jiwa dan akal mereka.

Selalunya asas bualan mereka di kedai kopi adalah mengenai cara perundangan hudud menghukum perbuatan merogol yang membabitkan pasangan Islam dan bukan Islam. Di laman sesawang pula dibanjiri dengan artikel negatif dan pengakuan ramai umat Melayu Islam mengenai sebab mereka menolak hudud.

Tidak kurang juga mengatakan mereka tidak menolak hukum Allah tetapi tidak mahu hukum itu dilaksanakan kerana ia bukan hudud Allah. Tanpa berusaha menggali ilmu, mereka menganggap hudud yang dicadangkan di Kelantan sudah diubahsuai dan bukan lagi hudud Allah tapi merupakan hudud PAS. Inilah modal cerita yang diusung ke sana sini sepanjang hari seolah-olah cerita mereka itu benar semata-mata dan tiada cerita lain yang lebih benar selain cerita mereka.

Bagi mengelakkan mereka terus sesat dengan cerita yang tiada hujung pangkalnya, elok sama-sama kita hayati pengertian hudud dan takzir seperti berikut.

HUKUM HUDUD ertinya hukum-hukum yang telah ditetapkan oleh ALLAH dalam Al Quran dan Hadis kadar hukumannya (seksaannya) ke atas kesalahan-kesalahan jenayah tertentu, yang tidak dibolehkan manusia mengubah, menokok atau mengurangkannya. Adapun kesalahan-kesalahan jenayah yang telah ditentukan kadar hukumannya oleh ALLAH itu tidak banyak.

Bukan semua jenis kesalahan jenayah yang manusia lakukan itu ditetapkan bentuk hukumannya oleh ALLAH. Lebih banyak dari jenis-jenis kesalahan itu yang ALLAH serahkan kepada kebijaksanaan tuan hakim untuk menjatuhkan bentuk hukuman. Dengan syarat pesalah itu dimalukan atau disusahkan sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya.

Hukum jenis ini dinamakan hukum ta’zir. Bahkan kesalahan-kesalahan yang sudah ditetapkan hukuman itu pun, jika tidak cukup syarat untuk dilaksanakan hudud ke atasnya, maka ia dikenakan hukum ta’zir atau terus dibuang kes.

Ertinya, hukum ta’zir itu ialah hukuman ke atas kesalahan jenayah yang tidak ditetapkan kadar seksanya oleh ALLAH, kerana ALLAH memulangkannya kepada kebijaksanaan tuan hakim. Dengan syarat pesalah diberi malu sepadan dengan kesalahan yang dilakukan. Biasanya hukum ta’zir ini lebih ringan dari hukum hudud.

Contoh-contoh hukum hudud ialah:
1. Hukum potong tangan kepada pencuri.
2. Hukum dipancung kepala ke atas orang yang tinggalkan sembahyang tiga waktu berturut-turut sesudah dinasihati.
3. Hukuman sebat kepada pembuat fitnah.
4. Hukuman rotan 80 kali kepada peminum arak.
5. Hukuman rejam sampai mati kepada penzina yang sudah pernah berkahwin dan rotan 100 kali kepada penzina yang belum kahwin.

Contoh-contoh hukum ta’zir ialah:
1. Diarak keliling bandar dengan diconteng mukanya.
2. Dipenjarakan.
3. Dipamerkan dengan diikat di tiang tempat orang lalu lalang umum.
4. Didenda duit atau disuruh buat kerja berat.

Kesalahan yang sama oleh orang yang berbeza mungkin berbeza pula hukuman ta’zirnya. Sebab taraf dan kedudukan orang tidak sama, jadi cara memberi malu juga tidak sama. Hal inilah yang sangat memerlukan kebijaksanaan hakim. Agar setiap pesalah benar-benar terasa malu atau susah atau sakit yang sepadan dengan kesalahan supaya dia insaf dan kesal dengan perbuatannya itu. Tetapi kesalahan-kesalahan jenayah yang dikenakan hukum hudud, tidak boleh berbeza-beza hukumannya walau siapa pun yang terlibat.

Tujuan ALLAH menurunkan hukum hudud dan hukum ta’zir ialah untuk menyelamatkan kebaikan yang telah diusahakan oleh majoriti masyarakat manusia daripada diganggu atau dirosakkan oleh segelintir penjahat. Sebab kejahatan tidak dapat dihapuskan 100% melalui ilmu dan pendidikan. Sebahagiannya hanya dapat dibaiki dengan hukuman. Sebab itu hukuman didatangkan sebagai jalan penyelesaian terakhir kepada segelintir penjahat itu.

Hukuman-hukuman ALLAH sama ada hukum hudud atau ta’zir, jangan dipandang lahirnya yang menyakitkan. Tetapi lihat kebaikannya yang menyeluruh kepada masyarakat. Sepert& h bila doktor mahu membedah pesakitnya atau mahu potong anggota pesakit yang sakit kencing manis, jangan di lihat lahimya yang menakutkan itu. Tetapi lihatlah natijah baiknya yang penuh keselamatan bagi anggota-anggota yang lain.

Hukuman-hukuman ALLAH itu sebenamya mempunyai kebaikan yang cukup banyak. Lihatlah firman-Nya: "Sesungguhnya dalam qisas itu ada kehidupan, wahai orang yang mempunyai akal, moga-moga kamu bertaqwa. (Al Baqarah: 179)

Saya akan cuba mentafsirkan ayat ini dengan menggunakan ilmu yang ALLAH berikan. Ukuran kadar hukuman yang ALLAH tentukan itu boleh menghidupkan jiwa dan fizikal manusia. Proses terjadinya perkara itu ialah begini:

Hidupnya jiwa dan fizikal ialah bilamana seseorang yang telah dijatuhi hukuman tiba-tiba dimaafkan oleh pihak yang menuntut bela itu. Mulanya pesalah sudah kecewa sekali apabila nyawanya akan hilang atau tangannya akan dipotong. Waktu itu jiwa sudah mati sebelum fizikalnya betul-betul dipengapakan.

Tetapi dalam ajaran Islam, biasanya dan sepatutnya, pihak keluarga yang menuntut bela akan rasa bersalah untuk membenarkan mahkamah benar-benar menjalankan hukuman yang berat itu kepada pesalah. Kerana orang yang bertaqwa itu sangat suka memberi maaf kerana inginkan keredhaan ALLAH.

Walaupun mereka juga telah disusahkan oleh pesalah, yang mana patut pesalah juga disusahkan, tetapi si Mukmin tidak punya sifat pendendam. Cukuplah pesalah diseksa dengan pembicaraan dan mendengar hukuman yang berat padanya itu. Itupun sudah menyeksakan. Maka atas pertimbangan itu, pihak yang mendakwa sudah dapat menerima bahawa takdir yang berlaku adalah ujian ALLAH untuk mereka. Tentu hikmah ALLAH cukup banyak dengan menimpakan kemalangan itu pada mereka. Kalau mereka membalas dendam, ertinya mereka tidak faham maksud baik ALLAH melalui kesusahan itu.’

Dan menolak peluang mendapat pahala memaafkan, yang amat besar di sisi ALLAH. Dengan itu akhimya, seperti yang selalu terjadi dalam sejarah Islam di zaman salafussoleh, pesalah dimaafkan oleh pihak keluarga yang mendakwa. Dalam Islam,. pemberian maaf diiktiraf oleh mahkamah terhadap kesalahan sesama manusia. Yakni hukuman ditarik balik. Kalau kena juga cuma hukuman ta’zir yang agak ringan.

Apabila pesalah mengetahui yang ia diberi maaf oleh orangorang yang dia telah bersalah, jiwanya yang mati tadi hidup kembali bersama keinsafan yang mendalam. Kalau tadi, dia tidak menangis tetapi seelok dimaafkan pasti dia menangis. Kalau mata tidak berair tetapi hatinya hancur oleh keharuan dan kekesalan. “Aku telah menzalimi orang-orang yang cukup baik padaku.

Aku telah menyeksa mereka tetapi mereka telah memulangkan nyawaku, tanganku dan kehormatanku. Mereka telah membela keluargaku dari kehilangan aku dan akibatakibatnya. Aku insaf wahai Tuhan. Aku bertaubat dan aku berjanji untuk menyelamatkan orang-orang yang telah menyelamatkan aku ini.”

Demikian lebih kurang hati manusia akan berbicara terhadap dirinya di saat-saat ia dilepaskan dari kematian dan kesusahan yang sudah pasti. Itulah kehidupan yang ALLAH maksudkan. Dan ia bukan khayalan penulis tetapi realiti sejarah yang sering berlaku di kalangan masyarakat Islam dalam melaksanakan hukuman-hukuman yang ALLAH tentukan itu.

Kisah begini mungkin asing pada pembaca kerana ia hampir tidak pemah berlaku dalam masyarakat kita. Lebih-lebih lagi kerana mahkamah di Malaysia dan di dunia hari ini memang tidak menerima pemberian maaf ke atas pesalah. Maka tidak pemah berlakulah pesalah diinsafkan oleh kemaafan pihak yang dia telah bersalah. Sementelahan pula hati ini mana ada hati yang rela memaafkan kesalahan orang lain. Hati umat Islam sudah dirosakkan oleh sekularisme hingga mereka tidak mahu merebut pahala memberi maaf yang sangat ALLAH anjurkan itu.

Sedangkan hukum hudud yang ALLAH turunkan itu ialah kepada masyarakat yang hatinya sudah cinta Akhirat lebih dari cinta dunia. Mereka mengharap untung Akhirat lebih dari kepuasan dunia yang sementara itu. Sebab itu bila ada orang bersalah pada mereka, mereka mampu memaafkannya. Hasil dari itu pula pesalah turut diselamatkan dari terus jadi jahat. Itulah maksud. hudud yang sebenamya. Maha bijaknya ALLAH, menyembunyikan hukuman yang begitu besar di sebalik kesusahan yang ditentukan-Nya. Benarlah firman-Nya:

Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan. Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kesenangan. (An Nasyrah: 5-6). Sebaliknya, sekiranya pesalah terpaksa menjalani hukumannya pun, kerana ia tidak dimaafkan, itu tetap akan membawa kebaikan padanya dunia dan Akhirat. Di dunia, hukuman itu, cukup menghina dan memalukan serta menyeksanya sehingga ia serik, insaf dan terdidik sepanjang masa. Ukuran seksaan itu cukup-cukup untuk ia terasakan pendidikan itu.

Tidak lebih. dan tidak kurang. Kalau lebih, dia dihantui oleh rasa tidak puas hati. Kalau kurang, dia masih berani untuk melakukan lagi. Tetapi kalau tepat-tepat betul, dia tidak boleh mengelak dari mengakui kesalahan dirinya. Dalam masa yang sama, hukum hudud yang dijalankan pada seseorang mendidik orang lain agar takut untuk membuat jahat.

Hatinya akan merintih, “Sebagaimana terseksanya orang lain kerana aku, maka padanlah dengan apa yang kutanggung ini.” Kata-kata inilah yang dinanti-nanti oleh ALLAH dari hamba-hamba-Nya melalui hukum hudud itu.


Alangkah baiknya ALLAH kerana memberi perhatian kepada hamba-Nya yang bersalah untuk dibaiki-Nya. Jika tidak begitu, si hamba akan dibiarkan untuk hidup dibenci dan mati diseksa. Terima kasih, ya ALLAH, kerana kasih sayang-Mu yang mahal itu.

Setakat ini dulu yang boleh dicoretkan di laman sesawang ini. Sehingga bertemu lagi di lain siaran, sekian wasalam.

No comments:

Post a Comment