Tuesday, 24 December 2013

Lega kadar tol belum lagi dinaikkan

LEGA.... kdar tol belum dinaikkan lagi
  • Pengguna lebuh raya, khususnya di Lembah Klang boleh menarik nafas lega, sekurang-kurangnya untuk sementara waktu, apabila kerajaan memberi jaminan bahawa kenaikan tol yang menimbulkan kekecohan sejak dua minggu lalu, masih pada peringkat kajian sebelum dilaksanakan tahun depan.
  • Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof, kelmarin menegaskan, kerajaan belum mengeluarkan arahan kepada mana-mana syarikat konsesi berhubung kenaikan kadar tol lebuh raya.
  • Dalam kenyataan terbaharunya, beliau berkata kerajaan masih lagi mempertimbang langkah terbaik untuk mengurangkan kesan kenaikan kadar tol kepada rakyat dengan mengambil kira pandangan pelbagai pihak. Ia termasuk mengadakan makmal yang dikendali Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) untuk mengkaji implikasi kenaikan kadar tol pada 2014.
  • Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pula, melalui laman Facebooknya, berkata beliau mendengar keluh-kesah rakyat, terutama mengenai kenaikan kos sara hidup. Justeru, makmal PEMANDU itu akan mengkaji serta merangka langkah susulan untuk meringankan beban rakyat dalam mengharungi masalah kenaikan kos sara hidup.
  • Akhbar New Straits Times kelmarin melaporkan, hanya sembilan daripada 15 syarikat konsesi yang menghantar cadangan menaikkan kadar tol, mungkin dibenarkan berbuat demikian, bergantung kepada aliran tunai dan data trafik di lebuh raya masing-masing.
  • Berdasarkan perkembangan terbaharu ini, kita yakin kenaikan tol tidak berlaku serentak dengan kenaikan tarif elektrik pada 1 Januari ini. Sekurang-kurangnya ia melegakan puluhan ribu keluarga terutama di Lembah Klang ketika mereka terpaksa berbelanja untuk tahun baru persekolahan anak nanti.
  • Jejas belanja bulanan. Keresahan rakyat, khususnya di Lembah Klang yang mempunyai 24 lebuh raya bertol, jika kadarnya dinaikkan, tidak sukar untuk difahami. Bagi mereka tol sudah menjadi sebahagian daripada kehidupan dan setiap isi rumah membelanjakan antara RM100 hingga RM500 sebulan untuk bayaran tol.
  • Dengan kenaikan kos hidup di bandar yang semakin meningkat sekarang, kenaikan tol walaupun serendah 50 sen, pastinya menjejaskan belanja bulanan mereka terutama yang berpendapatan rendah. Apa lagi jika ia membabitkan kenaikan sehingga RM1 atau RM2. Separuh daripada pendapatan bulanan mereka terpaksa dibelanjakan untuk kereta, minyak, tol dan tempat meletak kereta.
  • Lebih membengangkan mereka ialah membayar tol pada kadar tinggi pun tidak mempercepatkan perjalanan ke tempat kerja atau mengurangkan penggunaan petrol kerana kesesakan pada waktu puncak sudah menjadi ciri utama lebuh raya di Lembah Klang.
  • Justeru, kajian yang bakal dilaksanakan nanti tidak seharusnya menjurus kepada kesan kenaikan sara hidup termasuk kenaikan kadar tol semata-mata tetapi perlu mencari jalan bagaimana memberikan nilai kepada pengguna yang terpaksa membayar lebih.
  • Sementara kenaikan kadar tol seperti termaktub dalam perjanjian konsesi tidak dapat dielakkan, pemegang konsesi juga harus lebih bertanggungjawab dalam memastikan matlamat murni pembinaan lebuh raya itu tercapai iaitu memendekkan tempoh perjalanan dan memberi keselesaan kepada pengguna.
  • Atasi kesesakan. Kecuali beberapa lebuh raya yang dilihat berbuat sesuatu untuk membantu mengatasi kesesakan waktu puncak dan berkomunikasi dengan pengguna, kebanyakan lebuh raya lain seolah-olah melepas tangan terutama sebaik melepasi tol konsesi mereka.
  • Pada peringkat kerajaan pula, galakan/insentif harus diberikan kepada majikan, terutama dalam industri bersesuaian, untuk memperkenalkan waktu kerja anjal atau membenarkan kakitangan masing-masing menyiapkan tugas secara dalam talian dari rumah. Ini membolehkan kakitangan mereka datang ke pejabat di luar waktu puncak, menggunakan jalan alternatif.
  • Akhir sekali makmal itu juga perlu mengkaji bagaimana untuk berkomunikasi dengan rakyat secara berkesan sebelum mengumumkan sesuatu perkara yang secara langsung mempengaruhi kehidupan mereka. Aspek ini penting kerana kegagalan berkomunikasi bukan saja menyebabkan ada pihak mengambil kesempatan, malah meningkatkan kemarahan rakyat. Menyuruh pengguna menggunakan jalan alternatif jika enggan membayar tol mahal, bukanlah contoh komunikasi berkesan. -- Dato Manja Ismail

No comments:

Post a Comment