BUDAYA berniaga bukanlah perkara yang asing dalam masyarakat
Islam. Malah budaya berniaga ini amat ditekankan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai
pintu rezeki yang utama. Ini selaras dengan sebuah hadis riwayat at-Tirmizi
yang bermaksud; Sembilan daripada persepuluh
rezeki datang daripada perniagaan."
Penekanan budaya berniaga dalam Islam turut menekankan
nilai-nilai baik yang perlu diamalkan menepati prinsip dan matlamat syariah.
Walaupun Islam begitu menitikberatkan bidang perniagaan dan
keusahawanan, namun hakikat hari ini menunjukkan umat Islam lebih selesa
menjadi masyarakat pengguna berbanding sebagai pengeluar dan pencipta terhadap
barangan dan perkhidmatan.
Bukankah kita tahu bahawa melalui perniagaan inilah mereka
boleh mencipta peluang pekerjaan kepada orang lain? Seharusnya kita hari ini
cuba mantapkan bidang keusahawanan ini dalam kalangan belia dengan menyediakan
ruang dan peluang pekerjaan. Hal ini juga dapat mengurangkan masalah siswazah
yang menganggur.
Demikian jugalah suasana dalam negara yang memperlihatkan
umat Islam agak ketinggalan dalam penguasaan ekonomi khususnya bidang
perniagaan dan keusahawanan berbanding bukan Islam.
Persoalannya mengapa umat Islam tidak mampu bersaing dengan
masyarakat lain dalam bidang perniagaan dan keusahawanan sedangkan sejak zaman
Rasulullah SAW lagi perniagaan adalah merupakan punca utama rezeki pada masa
itu.
Justeru, dalam merebut dan memantapkan budaya berniaga ini
golongan belia harus mengambil peluang dan ruang yang disediakan oleh kerajaan.
Pembentangan Bajet 2014 turut mendorong agar belia perlu menumpukan kepada
bidang keusahawanan.
Melalui keusahawanan ini turut membuka peluang pekerjaan
kepada masyarakat. Ini selaras dengan usaha menjadikan Malaysia sebuah negara
yang boleh menyediakan peluang pekerjaan.
Bidang usahawan adalah satu profesion yang harus direbut dan
dijadikan sebagai satu teras untuk mereka berjaya dalam hidup. Oleh itu
pendedahan awal inilah sangat penting sama ada pendekatan dalam bentuk
kurikulum, aktiviti sosial dan sebagainya. Hal ini penting supaya ekonomi
negara dapat diseimbangkan dan dijana dengan baik.
Dalam meningkatkan dan memantapkan budaya berniaga atau
keusahawanan ini maka kita perlu berbuat sesuatu dan dimulakan di peringkat
akar umbi. Antaranya melalui gabungan peranan pihak sekolah, ibu bapa,
persekitaran dan sokongan korporat serta masyarakat budaya ini dilihat mampu
digarap dan dicanai dalam kalangan generasi muda. Terutamanya dari segi bantuan
serta sokongan yang komprehensif.
Sebagai contoh, di pihak sekolah, guru-guru boleh
menimbulkan rasa minat dalam kalangan pelajar untuk mendalami ilmu keusahawanan
dan perniagaan melalui pembelajaran yang lebih kreatif dan interaktif.
Manakala di peringkat ibu bapa boleh menggalakkan anak-anak
untuk menceburi dan merasai pengalaman berniaga seperti memberi dorongan bagi
menyertai aktiviti keusahawanan di dalam atau di luar sekolah.
Ibu bapa hendaklah mendedahkan anak-anak untuk menyertai
aktiviti perniagaan dan keusahawanan dengan cara yang difikirkan sesuai bagi
maksud menggalakkan kecenderungan mereka ke arah itu di samping memberi panduan
memilih perniagaan yang dapat menepati kehendak pasaran semasa. Sebagai contoh
ramai juga kalangan belia hari ini yang sudah memulakan perniagaan mereka
menerusi online. Perniagaan seperti ini adalah mudah, cepat dan menjimatkan.
Selain itu, melalui persekitaran pula kita boleh mencontohi
cara didikan dan pendedahan kaum Cina yang telah memberi pendedahan realiti
dunia perniagaan kepada anak-anak mereka semenjak kecil lagi. Pendedahan awal
seperti ini menggalakkan anak-anak mereka menceburi bidang perniagaan apabila
besar kelak.
Begitu juga golongan korporat dan masyarakat, mereka boleh
memberi sokongan dan galakan untuk mengerakkan aktiviti keusahawanan dan
program-program motivasi seperti sekolah angkat, program keusahawanan dan
bengkel serta ceramah kecemerlangan usahawan.
Pun begitu, adalah menjadi peranan pihak korporat dalam
membantu usaha-usaha memperbanyakkan golongan usahawan dan peniaga Melayu,
sekurang-kurangnya dengan memberi tajaan seperti mengadakan forum atau
konvensyen keusahawanan dari semasa ke semasa.
Manakala di peringkat pengajian tinggi, peranan universiti
yang menyediakan asas ilmu dan keterampilan boleh dikembangkan secara kreatif
dan inovasi. Hal ini supaya graduan muda boleh memulakan bidang keusahawanan
sebaik sahaja tamat pengajian.
Mentaliti graduan yang terlalu bergantung kepada makan gaji perlu
dikikis dengan membuka ruang minda mereka dengan realiti dunia perniagaan.
Sebagai siswazah mereka perlu berpandangan jauh dan tidak mengharapkan makan gaji
semata-mata setelah tamatnya pengajian.
Galakan ini perlu diterapkan melalui pendedahan praktikal
dalam sektor industri khususnya pendedahan dan penyertaan dalam sektor Industri
Kecil dan Sederhana (IKS). Ini penting untuk membentuk minat mereka sebelum
terjun ke bidang keusahawanan yang sebenar.
Bagaimanapun, dari semasa ke semasa, penilaian semula
kurikulum di sekolah-sekolah dan di pusat-pusat pengajian tinggi harus
dilakukan supaya dapat memberi keutamaan kepada penjanaan budaya keusahawanan
yang menepati ciri-ciri, nilai dan prinsip yang digariskan oleh Islam.
Kefahaman mendalam tentang budaya berniaga dan keusahawanan
ini akan memudahkan lagi golongan belia untuk merebut dan mencipta peluang yang
baru dalam perniagaan mengikut kehendak pasaran semasa. -- IKIM
No comments:
Post a Comment