Pemodal, pengusaha, peniaga tak
kisah dengan kenaikan tarif elektrik kerana mereka akan memindahkan bebannya
kepada pengguna. Peniaga sudah set kadar keuntungan (profit margin). Mereka
mahu menikmati kemudahan asas semurah-murahnya bagi mengaut keuntungan
sebanyak-banyaknya.
Jika kita berdemonstrasi untuk tidak
mengizinkan kenaikan tarif elektrik, kita sebenarnya mengizinkan peniaga besar
(85% dikuasai bangsa Cina) terus berniaga dengan kos yang murah tapi untung
berlipat kali ganda.
Sebenarnya kerajaan segan nak memberitahu
hakikat ini kepada masyarakat Melayu Malaysia yang rata-rata makan gaji dan
hidup dalam keadaan sederhana. Sebab itu kerajaan menggariskankan kenaikan tarif
elektrik mengikut penggunaan.
Mereka yang biasa membayar bil letrik
yang rendah tidak akan dikenakan caj tambahan. Tapi mereka yang membayar bil beratus-ratus
atau beribu-ribu ringgit sebulan, mereka inilah yang dikenakan membayar caj
tambahan. Masih tak wajarkah itu?
Namun peniaga cukup bijak. Mereka
sudah siap sedia mahu memindahkan beban caj itu kepada orang ramai. Sebentar
lagi kita akan saksikan karenah peniaga menaikkan harga barangan dan
perkhidmatan.
Kita baru saja dilambung kenaikan
harga ikan, sayur, telur, bawang, gula, beras, garam, minyak dan sebagainya akibat kenaikan
petrol RON95. Kini gelombang kenaikan harga barangan akan berlaku lagi akibat
kerja bijak peniaga.
Mengapa kita nak hentam
kerajaan kerana menaikkan tarif elektrik tetapi tak mahu hentam peniaga
yang kaya raya yang membuat onar tanpa ada rasa belas kasihan terhadap pengguna
miskin.
“Engkau tak mampu beli beras dan
minyak bukan aku punya pasal. Aku kena naikkan harga barang kerana bil elektrik
naik. Kau pegilah hentam kerajaan yang buat susah peniaga dan orang-orang (kaya)
seperti aku”. Begitulah kenyataan yakan bakal kita dengar dalam tempoh beberapa
bulan lagi.
Untuk itu, kita jangan mudah
kelam kabut. Dengar dulu penjelasan TNB. Kenaikan tarif elektrik mulai 1
Januari 2014 sebenarnya masih tidak mencukupi untuk menampung kos dan
perbelanjaan syarikat penjana elektrik.
TNB masih perlu meminjam untuk
bangunkan infrastruktur berikutan infrastruktur sedia ada di Semenanjung
Malaysia sudah berusia, dengan sistem pembekalan atau penghantaran baharu perlu
dibangunkan dari selatan ke Lembah Klang, yang memerlukan perbelanjaan
berbilion-bilion ringgit.
Begitu juga loji jana kuasa
baharu perlu dibina dan ini membabitkan banyak sumber kewangan untuk 20 tahun
akan datang, terutama semakin banyak loji jana kuasa yang ditamatkan operasi
akibat tamat tempoh.
Sebab itu TNB bersusah payah
membuat sesi penerangan mengenai penetapan tarif elektrik kerana orang ramai kelihatannya
sudah termakan racun pihak tertentu mengenai isu berkenaan.
TNB membelanjakan sekitar RM6
bilion hingga RM 7 bilion setiap tahun untuk perbelanjaan modal dan
penyenggaraan infrastruktur, berbanding keuntungan direkodkan tahun ini
sebanyak RM4.6 bilion.
Setiap bulan, TNB perlu
melaporkan kepada Suruhanjaya Tenaga berhubung prestasi kualiti perkhidmatan,
kos-kos yang terbabit. Tahun depan pula, Suruhanjaya Tenaga akan lebih rapi
memantau kos-kos yang dibiayai oleh TNB dan akan pastikan hanya kos-kos yang
efisien atau cekap sahaja yang boleh dimasukkan ke dalam tarif. Kos-kos yang
tidak efisien, tidak dibenarkan masuk ke dalam tarif.
Berkuatkuasa 1 Januari depan, purata
tarif elektrik di Semenanjung Malaysia akan naik sebanyak 4.99 sen/kwj kepada
38.53 sen/kwj daripada 33.54 sen/kwj pada masa ini. Dalam bahasa ekonomi,
kenaikan kadar tarif itu merupakan sebahagian daripada program rasionalisasi
subsidi kerajaan untuk mengukuhkan fiskal dan ia perlu untuk kebaikan jangka
panjang ekonomi negara.
Pada masa yang sama Perdana
Menteri berulang kali menjelaskan kenaikan tarif elektrik dan tol tidak dapat
dielak lagi demi memelihara kestabilan ekonomi, tetapi kerajaan akan mencari
jalan untuk melindungi dan mengurangkan kesannya kepada rakyat.
Jangan fikir kerajaan tidak
prihatin kepada rakyat walaupun sekarang banyak bicara soal kenaikan tol,
elektrik dan sebagainya, sebenarnya perkara-perkara ini amat sukar untuk tidak
dilaksanakan. Implikasi kalau tak dilaksanakan, boleh menjejaskan ekonomi
negara, rakyat akan tanggung kesusahan yang lebih (lagi) sebenarnya.
Susulan kenaikan tol nanti
kerajaan akan menyediakan satu mekanisme bagi mengurangkan bebanan terhadap
mereka yang terbabit. Kalau tol naik, mungkin ada kadar waktu puncak, atau pas
bermusim dan yang guna tiap-tiap hari, mungkin kerajaan beri kadar lebih rendah
dan murah.
Lebuh raya di negara ini yang
berstatus negara maju memerlukan pembiayaan tertentu, dan tol perlu dinaikkan
secara berperingkat dengan mengambil kira kesannya kepada rakyat. Hakikatnya,
kerajaan masih menyediakan subsidi berjumlah RM42 bilion untuk rakyat, jumlah
peruntukan yang hampir bersamaan dengan peruntukan pembangunan berjumlah RM49
bilion. -- Yang Benar.
No comments:
Post a Comment