Tuesday, 28 January 2014

Operasi Harga, Operasi Lapor, kita buat sama-sama

  • OPERASI HARGA 2.0 tidak akan berkompromi dengan pembekal dan pemborong jika mereka menaikkan harga barangan sesuka hati. Tiada amaran, tiada kompaun. Mereka akan terus diheret ke muka pengadilan dan apa yang pasti kerajaan akan memburu mereka hingga ke lubang cacing.
  • Susulan itu seramai 1,800 pegawai penguat kuasa dan 1,100 pegawai pemantau harga dikerah memberi tumpuan kepada tiga perkara iaitu penandaan harga, pengeluaran notis Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan serta memeriksa alat timbang dan sukatan berterusan bagi memastikan tidak berlaku kenaikan harga barangan termasuk barangan kawalan.
  • Sejak dilancarkan, Ops Harga 2.0 telah membantu banyak pihak khususnya pengguna daripada menanggung beban kenaikan harga barangan oleh pihak peniaga, pemborong dan pembekal yang tidak bertanggungjawab.
  • Menerusi pemantauan yang berterusan mendapati terdapat penurunan jumlah kes dan notis yang dikeluarkan sejak operasi itu dilancarkan secara serentak di seluruh negara, baru-baru ini.
  • Sebanyak 9,124 premis perniagaan diperiksa di seluruh negara dan daripada jumlah itu, 96 kes telah diambil tindakan manakala dua notis dikeluarkan, melibatkan nilai rampasan RM48,402.41.
  • Dua notis yang dikeluarkan itu ialah di Pahang dan Wilayah Persekutuan Labuan. Daripada 96 kes itu, 65 kes adalah di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatuan 2011, 29 kes Akta Timbang dan Sukat 1972 dan dua kes Akta Perlindungan Pengguna 1999.
  • Pasar basah terus menjadi lokasi utama pemeriksaan apabila 3,735 pasar basah diperiksa diikuti pasar malam atau pasar tamu (2,061), pasar tani (1,572), kedai runcit (857), gerai makan (203) dan kedai makan (181).
  • Pemantauan dan pemeriksaan turut meliputi pasar mini (148), restoran (141) dan medan selera (128), hentian rehat dan rawat (R&R) (lapan), pasar raya (47), pasar raya besar (18), pemborong (24) dan pengeluar (satu).
  • Dalam hal menangani syarikat konglomerat pembekal yang dikatakan menekan harga tinggi, kita perlu lihat semua sektor dari sudut pengimport, pembekal, peniaga sebelum sampai ke pengguna.
  • Daripada peringkat awal, perlu ada spesifikasi kawalan harga supaya tiada pihak yang menaikkan harga secara melampau. Ini bagi memastikan apabila produk sampai ke pengguna, mereka dapat menikmati harga yang berpatutan.
  • Bagi menangani masalah ini, perlu wujud kerjasama penguatkuasaan di antara KPDNKK dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bagi memastikan pelaksanaannya dibuat lebih berkesan.
  • Penguatkuasaan KPDNKK mungkin tertumpu kepada peniaga. Namun, untuk pemborong dan pembekal di bawah kuasa Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.
  • Jadi, mungkin perlu ada perbincangan antara dua kementerian berkenaan untuk mengambil tindakan bersama.
  • Di pihak pengguna pula, jangan terjerit melaung tak tentu pasal. Sebaliknya tolong lapor kes harga mahal kepada KPDNKK atau siapa saja yang difikirkan sesuai, termasuk ketua kampong, pemimpin masyarakat, JKKK dan sebagainya.
  • Tindakan menaikkan harga adalah jenayah dan perlu ditentang habis-habisan. Buat kaedah Persatuan Pengguna Jepun. Kalau harga sesuatu barang itu naik melampaui batas, mereka akan boikot sehingga pembekal dan peniaga tunduk kepada harga permintaan rakyat.
  • Bukannya berarak dan terlonjak-lonjak di tengah jalanraya untuk menentang itu dan ini yang tak tentu hujung dan pangkalnya, sedangkan mereka tahu bhawa penyelesaian masalah tidak ada di situ kecuali bagi mereka yang tidak waras atau terpaksa berbuat demikian kerana sudah dibayar.

No comments:

Post a Comment